Τετάρτη, 22 Ιουνίου 2016

Β. Χαραλάμπους, ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ

denov-2.jpg
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Αντιμετωπίζοντας τις διάφορες αιρέσεις με βάση την Ορθόδοξη πνευματική ζωή, αντιλαμβάνεσαι το κάλλος της διαπύρου προσευχής, για επιστροφή των ταλαιπωρουμένων από αιρέσεις, στην Μία Αγία Εκκλησία.

Η αντιμετώπιση των ετεροδόξων και η προσπάθεια επιστροφής των στην Εκκλησία, πρέπει να συνοδεύεται και από την βίωση της εν Χριστώ ζωής. «Εάν όμως ζούσαμε Πατερικά, θα είχαμε όλοι πνευματική υγεία, την οποία θα ζήλευαν και όλοι οι ετερόδοξοι και θα άφηναν τις αρρωστημένες τους πλάνες και θα σώζονταν χωρίς κήρυγμα»**, λέγει ο Άγιος Παΐσιος, θέλοντας να τονίσει ότι η Ορθόδοξη ομολογία πρέπει να συνοδεύεται από την Ορθόδοξη εν Χριστώ ζωή.
«Αυτό που επιβάλλεται σε κάθε Ορθόδοξο είναι να βάζη την καλή ανησυχία και στους ετερόδοξους, να καταλάβουν δηλαδή ότι βρίσκονται σε πλάνη, για να μην αναπαύουν ψεύτικα τον λογισμό τους, και στερηθούν και σ’ αυτήν την ζωή τις πλούσιες ευλογίες της Ορθοδοξίας και στην άλλη ζωή στερηθούν τις περισσότερες και αιώνιες ευλογίες του Θεού»**, τονίζει ο Άγιος Παΐσιος, που τόσους Προτεστάντες στην Κόνιτσα μετέστρεψε στην Ορθοδοξία, αποφεύγοντας την κοσμική συνυπαρξιακή αγάπη και εφαρμόζοντας την εν αληθεία αγάπη. 
Οι εκτός της Μίας, Αγίας Εκκλησίας είναι αιρέσεις και σχίσματα και συνεπώς πρέπει να αντιμετωπίζονται μέσα από τη Ορθόδοξη προοπτική της εν Χριστώ ζωής, που οδηγεί στην κάθαρση τον φωτισμό και τη θέωση.  Αυτό αναφέρει ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης, λέγοντας ότι «όταν η Εκκλησία αντιμετωπίζει μια αίρεση, το κριτήριο ότι είναι αίρεση, είναι ότι ανατρέπει την εμπειρία της Πεντηκοστής που απεκαλύφθη η πάσα αλήθεια και ανακόπτει την πορεία των ανθρώπων προς την θέωση»*.
«Κι αν δήτε τα κριτήρια για όλες τις αιρέσεις, θα δήτε πάντοτε ότι τα κριτήρια των αιρέσεων είναι πνευματικά»*, αναφέρει ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης. «Οι αιρέσεις είναι αιρέσεις γιατί δεν οδηγούν εκεί που πρέπει να οδηγήσουν.  Και δεν μπορεί η αίρεση να οδηγήσει στη σωστή πνευματική ζωή»*.   
Συνεπώς η Ορθόδοξη πνευματική ζωή πρέπει να συνοδεύει την ομολογιακή στάση μας απένατι στις αιρέσεις.   Τότε αντιμετωπίζομε τον ετερόδοξο αιρετικό με την εν αληθεία αγάπη και τις αιρέσεις με την Ορθόδοξη ακρίβεια. 

*Από το βιβλίο του Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου «Εμπειρική Δογματική της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας κατά τις προφορικές παραδόσεις του π. Ιωάννου Ρωμανίδη.  Τόμος Β΄».

**Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου’’Επιστολές’’ – Ιερόν Ησυχαστήριον ‘’Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος’’, Σουρωτή Θεσσαλονίκης