Πέμπτη, 19 Απριλίου 2018

Ερωτήματα μετά την απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου για τα Θρησκευτικά

Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ολοκλήρωσε σήμερα τις τριήμερες συνεδριάσεις της. Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος με «χειρουργική» ακρίβεια και διπλωματικούς ελιγμούς κατάφερε να απορρίψει το αίτημα για σύγκληση της Ιεραρχίας για τα Θρησκευτικά, που είχε υποβάλει επισήμως ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος αλλά ανέμεναν και άλλοι Ιεράρχες.
Προκαταλαμβάνοντας τους πάντες φρόντισε να επιδώσει μία επιστολή για το ζήτημα στον Υπουργό Παιδείας μέσω της Τριμελούς Επιτροπής Αρχιερέων που όμως ήταν Διμελής, καθώς απουσίαζε ο Μητροπολίτης Μεσογαίας, ο μόνος εκ των τριών Αρχιερέων που ίσως θα μπορούσε να δημιουργήσει κάποιο μικρό ή μεγάλο εμπόδιο στον αρχιεπισκοπικό σχεδιασμό διατήρησης καλών σχέσεων με τον Κώστα Γαβρόγλου και την κυβέρνηση. Η συνάντηση των Μητροπολιτών Μεσσηνίας και Ύδρας με τον Υπουργό Παιδείας αλλά και η τελική απόφαση της ΔΙΣ επιβεβαίωσαν τη συνέχιση του διαλόγου Εκκλησίας – Πολιτείας για τα Θρησκευτικά!
Το σχετικό Δελτίο Τύπου της ΔΙΣ δημιουργεί ωστόσο εύλογα πλήθος ερωτημάτων:
Ο διάλογος γίνεται, σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου της ΔΙΣ, «ειδικότερα για την διόρθωση του περιεχομένου των «Φακέλων του Μαθητού», με συνεκτίμηση των κρίσεων της 660/2018 αποφάσεως του Συμβουλίου της Επικρατείας». Όμως η απόφαση του ΣτΕ ακύρωσε το Πρόγραμμα Σπουδών στο οποίο στηρίχτηκαν οι Φάκελοι Μαθήματος. Επιπλέον η Ιεραρχία είχε αποφασίσει στις 27 Ιουνίου 2017 «την συνέχιση του διαλόγου υπό της ιδίας Επιτροπής δια την παρακολούθηση του υλικού των νέων βιβλίων πριν αυτά τυπωθούν», όπως υπενθυμίζει και το σημερινό Δελτίο Τύπου της ΔΙΣ.
Σε τι αφορά λοιπόν ο διάλογος; Στους «προσωρινούς» Φακέλους Μαθήματος ή στα ετοιμαζόμενα νέα βιβλία Θρησκευτικών;
Υπάρχει χρονοδιάγραμμα συγγραφής και εκτύπωσης νέων βιβλίων Θρησκευτικών;
Έχει ξεκινήσει η συγγραφή τους; Από ποιους, και μέχρι πότε θα διαρκέσει;
Έχει η Εκκλησία, έστω η Τριμελής Επιτροπή Αρχιερέων, λάβει γνώση υλικού που αποτελεί περιεχόμενο των υπό κατασκευή βιβλίων;
Και επιπλέον, την ερχόμενη σχολική χρονιά 2018-2019 ποια βιβλία θα έχουν οι μαθητές στα χέρια τους;
Δεν γνωρίζει η Εκκλησία ότι δόθηκε ήδη εντολή και τυπώνονται οι Φάκελοι Μαθήματος;
Και επιτέλους, οι περίφημοι Φάκελοι, ονομάζονται «Φάκελοι Μαθήματος» και όχι «Φάκελοι Μαθητή» όπως λανθασμένα τους αναφέρει το Δελτίο Τύπου.
Η απόφαση του ΣτΕ είναι ελάσσονος σημασίας για την Εκκλησία;
Δεν σηματοδοτεί την ακύρωση των Προγραμμάτων Σπουδών για τα οποία διαλέγεται η Τριμελής Επιτροπή με το Υπουργείο Παιδείας;
Το ζητούμενο για την Εκκλησία είναι απλές διορθώσεις των Φακέλων Μαθήματος, ουσιαστική παρέμβαση στη συγγραφή νέων βιβλίων που θα βασίζονται στο ακυρωθέν από το ΣτΕ «νέο» Προγραμμα Σπουδών και όχι η επαναφορά στα Αναλυτικά Προγράμματα και τα παλιά βιβλία όπως επιβάλλει αναπόφευκτα η πρακτική εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ που είναι υποχρεωτική για το Υπουργείο;
Είναι πρόθυμη η Εκκλησία να παράσχει κάλυψη στο Υπουργείο για μία πράξη παράκαμψης της απόφασης του ΣτΕ, για μία πράξη κατάλυσης της δημοκρατίας μέσω της άρνησης συμμόρφωσης με την απόφαση της Δικαιοσύνης;
Και τέλος, οι ανώτατοι δικαστές διέκριναν το γεγονός ότι τα νέα Προγράμματα Σπουδών και οι Φάκελοι Μαθήματος αντίκεινται στο Σύνταγμα, η Σύνοδος και ο Αρχιεπίσκοπος δεν μπορούν να διακρίνουν ότι πέραν της αντισυνταγματικότητας τους τα «νέα» Θρησκευτικά αντίκεινται στην ορθόδοξη θεολογία και την παράδοση της Εκκλησίας μας;
Το ΣτΕ το ονόμασαν περιπαικτικά «Οικουμενική Σύνοδο» για την απόφασή του για τα Θρησκευτικά. Η Εκκλησία όμως εάν συρθεί πίσω από τις αρχιεπισκοπικές θέσεις θα φανεί αδύναμη να κινηθεί έστω και ως απλή «σύνοδος», απεμπολώντας το συνοδικό της χρέος ενώπιον ενός αυταρχικά επιβαλλόμενου αρχιεπισκοπικού «πρωτείου». Θα το επιτρέψουν οι Ιεράρχες;
Η σημερινή απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου φαίνεται πως επιβεβαιώνει πανηγυρικά και το σημερινό ρεπορτάζ της «Εφημερίδας των συντακτών», γνωστής για την πολεμική που άσκησε στην απόφαση του ΣτΕ. Αναφέρει μεταξύ άλλων το σχετικό ρεπορτάζ:
«Όσο για τη δεύτερη προσφυγή στο ΣτΕ (σημ. ιστολογίου: σχετικά με τον νέο Οργανισμό του Υπουργείου Παιδείας) που δεν υπογράφεται από τους συνήθεις υπόπτους αλλά από την ίδια την Ιεραρχία όσοι γνωρίζουν καλά τα τεκταινόμενα στους κόλπους της επισημαίνουν πως θα ήταν πολύ χειρότερα αν συγκαλούνταν εκτάκτως η Ιερά Σύνοδος όπως είχε ζητηθεί από τον Φθιώτιδος. Παρότι επισημαίνεται από την πλευρά της Εκκλησίας πως πρόκειται για κάτι διαφορετικό από τα Θρησκευτικά δίνεται και πάλι η εικόνα πως δεν είναι κάτι που θα προκαλούσε σοβαρά προβλήματα στις σχέσεις με την Πολιτεία. Πολλοί δε το ερμηνεύουν και ως ελιγμό ή κίνηση εκτόνωσης της έντασης που καλλιεργείται με αφορμή την πρώτη απόφαση ΣτΕ. Κοντός ψαλμός αλληλούια».
Θα επανέλθουμε.