Παρασκευή, 5 Οκτωβρίου 2018

Βουλγαρική Εκκλησία: Κάθε παρέμβαση στην εκκλησιαστική ζωή είναι αρνητική και για την εκκλησία

Τι απάντησε στο αίτημα Κύριλλου για Πανορθόδοξη
Θέση πήρε η Βουλγαρική Εκκλησία για το ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα. «Η παρέμβαση του κράτους στις υποθέσεις της Εκκλησίας οδηγεί σε σοβαρές συνέπειες τόσο για την ίδια την Εκκλησία όσο και για το ίδιο το κράτος», δήλωσε χθες η Ιερά Σύνοδος της Βουλγαρικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Σχεδόν 20 χρόνια μετά του πολιτικά προκληθέντος σχίσματος στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Βουλγαρίας είναι αυτή μαρτυρία αυτής της πεποίθησης, τονίζουν οι επίσκοποι σε δήλωση που δημοσιεύτηκε στην επίσημη ιστοσελίδα της Βουλγαρικής Εκκλησίας.
Η δήλωση της Συνόδου αναφέρει: «Η ιστορία αποδεικνύει ότι οι δημοκρατικές σχέσεις μεταξύ κράτους και Εκκλησίας, βασισμένες στον αμοιβαίο σεβασμό και το εγγυημένο δικαίωμα της αυτοδιοίκησης της Εκκλησίας, αποτελούν εγγύηση για την Εθνική ασφάλεια. Η εμπειρία σχεδόν 20 χρόνων ενός πολιτικά προκληθέντος σχίσματος στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Βουλγαρίας αποδεικνύει ότι οποιαδήποτε παρέμβαση του κράτους στις εσωτερικές υποθέσεις της Εκκλησίας οδηγεί σε σοβαρές συνέπειες τόσο για την Εκκλησία όσο και για το ίδιο το κράτος».
Η Σύνοδος αναφέρεται στην «Βουλγαρική Ορθόδοξη Εκκλησία-Εναλλακτική Σύνοδο», η οποία θεωρήθηκε νόμιμη Εκκλησία στη Βουλγαρία από το 1996 έως το 2015. Δημιουργήθηκε αφού η βουλγαρική κυβέρνηση κήρυξε την εκλογή του Πατριάρχη Μαξίμου το 1971 ως προκαθημένου παράνομη επειδή είχε εγκριθεί από την κομμουνιστική κυβέρνηση. Τρεις επίσκοποι πήγαν σε σχίσμα, δημιουργώντας τη δική τους «εκκλησία». Το σχίσμα επουλώθηκε τον Απρίλιο του 2015.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Συνόδου, «η ιστορική εμπειρία δείχνει επίσης ότι κάθε φορά που το κράτος προσπαθεί να ασκήσει τον έλεγχο των δραστηριοτήτων της Εκκλησίας ή να διαμορφώσει την εσωτερική ζωή της Εκκλησίας σύμφωνα με τα κοσμικά κριτήρια του, καταλήγει σε αποτυχία. Η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι ένα θεσμός με ιστορία 2.000 ετών, που ιδρύθηκε από τον ίδιο τον Κύριο Ιησούς Χριστό. Οι περίοδοι δίωξης από το κράτος εναλλάσσονται με περιόδους ειρηνικής συνύπαρξης».
Αξίζει να αναφερθεί πως παρόμοια δήλωση έκανε χθες και ο Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας σε συνέντευξη του.
«Η χρήση της Εκκλησίας για σκοπούς αυτοεξυπηρέτησης είναι κυνικός. Δεν οδηγεί σε κάτι καλό. Οι προσπάθειες των αρχών να δημιουργήσουν «την Εκκλησία τους» έλαβαν χώρα ακόμη και στην Παλαιά Διαθήκη, αλλά ακόμα και τότε μετατράπηκαν σε καταστροφή».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «αυτό το σενάριο έχει επαναληφθεί συχνά σε όλη την ανθρώπινη ιστορία, αλλά η αλήθεια του Θεού κέρδισε κάθε φορά. Πιστεύω ότι θα γίνει τώρα».
Κατά την βουλαρική Σύνοδο τέθηκε προφορική πρόταση του Μητροπολίτη Λόβετς Γαβριήλ αναφορικά με το θέμα μιας πιθανής Πανορθόδοξης Συνόδου για την επίλυση του ουκρανικού ζητήματος όπως είχε ζητήσει ο Πατριάρχης Μόσχας και πρώτο το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ είχε αποκαλύψει το αίτημά του.
Η πρόταση του Μητροπολίτη Γαβριήλ ανέφερε:
«Το να ανησυχούν για τη διατήρηση της ενότητας της Αγίας Ορθοδόξου Εκκλησίας και τη βίαιη κατάληψη των εκκλησιών και των μοναστηριών στην Επισκοπή της κανονικής Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας ο Προκαθήμενος Μακαριώτατος Μητροπολίτης Ονούφριους και οι πιστοί από την Ορθόδοξη Εκκλησία απαιτεί σύντομα να συγκληθεί Πανορθόδοξη Σύνοδος και κανονικά να αποφασίσει το ζήτημα του αυτοκεφάλου της UPTS και να ξεπεράσουν το σχίσμα στην Ουκρανία. Να συγκληθεί Οικουμενική Σύνοδος πρότυπο όπως η υπερ-δικαιοδοσία της Συνόδου  στη Σόφια το 1998, η οποία συνέβαλε σημαντικά στην υπέρβαση του σχίσματος στη Βουλγαρική Ορθόδοξη Εκκλησία».
Η πρότασή του πάντως δεν έγινε δεκτή, Μετά από ψηφοφορία η Σύνοδος δεν δέχτηκε το σχέδιο ψηφίσματος που πρότεινε ο Μητροπολίτης Γαβριήλ.
Αντιθέτως σε πρώτη φάση η βουλγαρική Σύνοδος αποφάσισε να δώσει την επιστολή του Πατριάρχη Μόσχας και πασών των Ρωσιών Κύριλλου για το θέμα που συνδέεται με το εκκλησιαστικό σχίσμα στο έδαφος της Ουκρανίας, με την οποία ζητάει Πανορθόδοξη Σύνοδο, προς εξέταση από ειδική συνοδική επιτροπή.